Plek van persoonlijke groei en inspiratie

Koude training wim hof methode

De Wim hof methode

Kou, ademhaling en focus: ze brengen je uit het hoofd, in het lijf. Met het trainen van je ademhaling, focus en koudetolerantie kun je de natuurlijke kracht in jezelf laten ontwaken. Wim Hof heeft dit laten zien door uitzonderlijke prestaties in de kou uit te voeren. Inmiddels is voor zijn methode ook wetenschappelijk steeds meer onderbouwing.

Je hoeft geen extreme dingen te doen om de voordelen van deze oefeningen te ervaren. Iedereen kan dit leren! Ook bij Bezielen kun je de voordelen van koudetrainingen ervaren. Bezielen met Linda Koeman, oprichter van de Ice.Club.

Het aanbod

Wat is de Wim Hof-methode?

Wim Hof, alias The Iceman, ontwikkelde de Wim Hof-methode (WHM). Wat het inhoudt: koude training, koudetraining, koudetolerantie, kou tolerantie en de warmte die je in jezelf vindt
Wim Hof, alias The Iceman, ontwikkelde de Wim Hof-methode.

De Wim Hof-methode bestaat uit drie elementen: ademhalingsoefeningen, koudetraining en het ontwikkelen van focus. De oefeningen zijn zeer effectief en makkelijk aan te leren.

  1. Ademhalingsoefeningen: door goed adem te halen, breng je meer zuurstof in je lichaam. Veel zuurstof betekent ontzuring van je lichaam en een efficiëntere werking van je organen. Daarnaast stimuleer je het autonome zenuwstelsel en je immuunsysteem. Tevens ervaar je een diepe rust en ‘stilte’ in het hoofd.
  2. Koude training: door je lichaam aan kou bloot te stellen, train je de conditie en elasticiteit van je bloedvatenstelsel, versterk je het immuunsysteem, stimuleer je de aanmaak van het gezondere bruine vet (i.e. wit vet verbrandend vet) en leer je je ademhaling te beheersen. Tevens is kou is de ultieme leermeester voor een sterke focus. Kou kan echter ook gevaarlijk zijn. Ga niet onvoorbereid een ijsbad of open water in, en doe dit nooit alleen. Het is belangrijk om je lichaam rustig te laten wennen aan kou en de training langzaam op te bouwen. Begin door je douche te beëindigen met koud of lauw water.
  3. Ontwikkelen van focus: Met een ijzersterke focus heb je meer controle over je leven, en ben jij bezig met de dingen die jij belangrijk vindt. Je wordt niet meer ‘geleefd’ en de tijd vliegt niet ineens voorbij. Wat je doet, doe je met aandacht. Het ontwikkelen van focus en een sterke mindset doe je door meditatie, beheerste lichamelijke oefeningen en koudetraining.

De voordelen van koude training

  • Meer energie

    Boek met achtergronden en uitleg krijg je bij de koude training volgens de Wim Hof Methode
    De bestseller over koudetraining met achtergronden en uitleg ontvang je bij de workshop volgens de Wim Hof-Methode
  • Minder stress
  • Ontzuring van het lichaam
  • Meer zelfvertrouwen
  • Versterking van je innerlijke kracht en mentale weerbaarheid
  • Geen koude handen en voeten meer
  • Je kunt beter tegen kou
  • Betere sportprestaties
  • Sneller herstel
  • Sterker immuunsysteem
  • Vetverlies
  • Balans tussen lichaam en geest

Koude training volgens de Wim Hof-methode bij Bezielen

Koude trainingen bij Bezielen staan bekend om de persoonlijke benadering. In de training is veel aandacht voor jouw grenzen en wensen. Geen massale groepen, maar een kleine trainingsgroep waarbij voldoende ruimte is voor jouw vragen en ervaringen. Het delen is bij deze training heel belangrijk, je kunt hier immers veel van leren.

De koude trainingen zijn zeer toegankelijk. Alle drie de onderdelen van de methode komen ruimschoots aan bod. Er wordt duidelijk toegelicht hoe de methode werkt. Vanzelfsprekend is er ook veel ruimte om de oefeningen in de praktijk uit te voeren. Je kunt nog zoveel horen hoe het is, je begrijpt het pas echt als je het zelf voelt.

Om de oefeningen structureel te blijven doen kun je deelnemen aan de verschillende evenementen: workshop, weekend, training. Je leert de technieken en hoe je deze in je eigen leven kunt toepassen. Samen oefenen geeft vaak een extra dimensie. Daarnaast stimuleert het je om de oefeningen ook dagelijks thuis af te werken. Tijdens de evenementen kun je gelijk ook je vragen stellen. Waar loop je tegenaan bij het thuis beoefenen: doe ik het goed? Wat ervaar ik nu? Etcetera.

Bezielen geeft training en lessen in de Wim Hof-methode in Zwitserland en in Alkmaar. Meld je hier aan voor een training of wekelijkse les.

Voor wie?

De lessen in de Wim Hof-methode bij Bezielen zijn bedoeld voor zowel beginners als gevorderden, voor jong en oud.

Iedereen kan meedoen met de workshop. Hierin wordt de basis van de methode uitgelegd en beoefend. Het ijsbad mag je echter pas in als je minimaal 2 weken dagelijks koud hebt (af)gedouched. Meld je daarom aan voor de gratis Cool Challenge.

Als je ergens anders een workshop of training volgens de Wim Hof-methode hebt gevolgd, ben je van harte welkom. Vermeld dan wel even wanneer en bij wie je een workshop hebt gevolgd. Ook hier geldt dat je het ijsbad pas in mag, als je minimaal 2 weken koud hebt (af)gedouched.

Als je de basis voldoende beheerst, kun je deelnemen aan de intensievere trainingen in Zwitserland: het Ice.Club Weekend, en de Ice.Club Training. Dit houdt in dat je de basistraining hebt gevolgd, én minimaal 4 tot 6 weken dagelijks de ademhalingsoefeningen en koude douche hebt beoefend.

Docent WimHofMethode

Linda Koeman, docent in de Wim Hof-methode en koude training bij Bezielen
Linda Koeman, docent in de Wim Hof-methode bij Bezielen

Docent in de Wim Hof-methode: Linda Koeman. Linda is yogadocent en gecertificeerd trainer in de Wim Hof-methode, die ademhaling, focus combineert om kou en extreme omstandigheden beter te kunnen doorstaan.

In 2014 paste Linda de methode toe toen ze de Kilimanjaro beklom in een recordsnelheid. In 2015 nam ze deel aan de liefdadigheidsrun Ice4Life op IJsland. In het zelfde jaar was Linda mede-oprichter van de Cool Challenge, een publieksonderzoek onder ruim 3000 mensen naar de effecten van koud douchen. De resultaten waren opzienbarend, met bijna 30 procent minder ziekteverzuim en een algeheel gevoel van meer energie.

Begin 2016 richtte Linda de Ice.Club op, met als doel om koud douchen bekender te maken bij een wereldwijd publiek. Ice.Club organiseert live evenementen om je de voordelen te laten ervaren van bewust ademhalen, het toepassen van focus en het observeren van je mentale en fysieke respons.

Kosten en aanmelden

Ben je geïnteresseerd en wil je graag deelnemen aan een training of vaste lessen volgen? Schrijf je in via onderstaand formulier.

Achtergrond

De Wim Hof-methode kreeg landelijke bekendheid in mei 2014, toen wetenschappelijk bewezen werd, dat je met deze methode je immuunsysteem en autonome zenuwstelsel kunt beïnvloeden.
De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift P-NAS. Daarnaast is een toegankelijker artikel in Nature verschenen, en heeft het actualiteitenprogramma Een Vandaag een heel mooi dossier over Wim Hof samengesteld.

In het boek ‘koud kunstje’ staat de methode heel toegankelijk uitgelegd. Dit boek kun je ook bij Bezielen bestellen, en ontvang je dan bij de training of les.

Wim Hof heeft zichzelf geleerd hoe hij controle kan krijgen over zijn hartslag, ademhaling en bloedcirculatie. Dit wordt allemaal geregeld door het autonome zenuwstelsel, waar mensen normaal geen controle over hebben. Wim Hof raakte onder andere geïnspireerd in de Himalaya, bakermat van de tummo-meditatie van Tibetaanse monniken.

Ice.Club workshop

Inschrijven voor de Ice.Club workshop. Vul a.u.b. voor iedere persoon die deelneemt een volledig formulier in. Dit is nodig om alle gegevens per persoon compleet te hebben. De aanmelding zal naar het opgegeven e-mail adres verzonden worden.
  • DD dash MM dash JJJJ
  • Prijs:
    Op basis van Wim Hof Methode
  • 0,00 €
    Na aanmelding ontvangt u de betalingslink via mail. Pas na ontvangst van het bedrag is de reservering geldig.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.