Plek van persoonlijke groei en inspiratie
vervolgtraining mindfulness

Nieuwe trend: mindlessness-meditatie

Mindfulness is overal. Op televisie, op scholen, aan de universiteit, in ziekenhuizen en bij het leger. Door alle populariteit dreigt het begrip aan inflatie onderhevig te raken. Om hier tegenwicht aan te bieden is er iets nieuws: mindlessness.

Mindfulness-meditatie – het aanschouwen van je gedachten, gevoelens, en zintuiglijke indrukken zoals ze zich aandienen, zonder te beoordelen –  is een prachtige manier om aandachtig te zijn. Veel mensen beoefenen het iedere dag. Maar door alle aandacht dreigt het begrip zijn betekenis te verliezen.

Mindlessness?!

In Amerika wordt daarom geëxperimenteerd met een nieuwe techniek: mindlessness. Als deze maar onachtzaam genoeg wordt beoefend, kan ze je mindfulnesspractice in ere herstellen als dé manier om zelfbewust, compassievol en zonder lijden te zijn.

Mindlessness is eenvoudig, maar zeker niet gemakkelijk. Waar mindfulness je uitnodigt om los te laten, zal mindlessness je simpelweg dwingen het loslaten los te laten. Kernprincipe is het afwijzen van het huidige moment. Als je jezelf gaandeweg bruut kunt veroordelen, is dat nog veel beter.

Mindlessness in 16 stappen

Hier zijn zestien essentiële onderdelen van een succesvolle mindlessness-beoefening:

  1. mindlessness
    mindlessness

    Plaats: kies geen speciale locatie voor je sessies. Ga zo mogelijk elke keer op een andere plek zitten. Houd je deuren open, vooral als er kleine kinderen in de buurt zijn.

  2. Houding: hang oncomfortabel met je bovenlijf naar voren. Houd één oog geopend en richt je blik naar boven, ook als dit nekklachten veroorzaakt.
  3. Stilte: vermijd dit. Houd de tv aan. Zet een vervelende ringtone op je telefoon – zoals Jodi Bernal’s ‘Que si, que no’ – zodat je afgeleid raakt zodra er een bericht binnenkomt.
  4. Frequentie en duur: oefen mindlessness wanneer je maar de behoefte voelt en doe dit gedurende een willekeurig aantal minuten. Als je je verveelt of niet prettig voelt, stop dan meteen.
  5. Negeer je lichaam: doe je uiterste best om pijnlijke en moeilijke gevoelens en sensaties te doen verdwijnen. Als je ergens jeuk voelt, krap dan. Heb je pijn? Gebruik dan medicatie.
  6. Besteed geen aandacht aan je ademhaling. In het bijzonder, schenk geen aandacht aan je inademing, je uitademing of het moment er tussenin.
  7. Eet alsof het je laatste maaltijd is. Stel, je bent bezig met je practice en voelt een sterk verlangen naar chocoladetaart opkomen. Sta dan op, loop snel naar de koelkast en inhaleer de taart terwijl je in de keuken staat. Keer dan terug naar je mindlessness-oefening. Of niet.
  8. Denker
    Pieker-pieker-pieker

    Wees daar, dan. Kortom, focus op het verleden en/of de toekomst. Als je spijt hebt dat je geen vrienden op de middelbare school had, streef er dan naar om dat gevoel te intensiveren. Omgekeerd, als je bang bent door een tsunami te worden overspoeld, realiseer dan dat alleen nog je zorgen een waterige ondergang in de weg staan.

  9. Vergelijk jezelf met de mensen om je heen, ten nadele van jezelf. Gebruik je mindlessness-sessies om strategieën te ontwikkelen waardoor mensen je aardig gaan vinden, vooral als dat betekent dat je je eigen behoeften ondergeschikt maakt aan die van hen. Als je ze niet tevreden kunt stellen, hou er dan rekening mee dat zij jouw mindere zijn.
  10. Verlies jezelf in het idee dat je een geïsoleerd individu bent dat zal leven en sterven zonder enige bijzondere verbinding met de rest van het bestaan.
  11. Wees ondankbaar.
  12. Als je gedachten opmerkt, hou ze vast. Als je afdwaalt naar een staat van mindfulness, klamp je dan nog steviger vast aan je gedachten.
  13. Bestudeer elke sessie voortdurend, en wees ervan verzekerd of deze beter of slechter is dan de vorige sessie.
  14. Lees vluchtig in enkele boeken. Begin met de basisliteratuur ‘Zen Mindless, Beginner’s Mindless‘. Vervolg met ‘Dat is waar je moet zijn’, ‘Maak van je geest een vijand’ en ‘Elke dag is een vloek’.
  15. Steek geen kaarsen aan, brand geen wierook en gebruik geen klankschalen, bellen of andere geluiden. Deze middelen maken mindlessness alleen maar moeilijker om te bereiken.
  16. Last, but not least: ga met de stroom mee, maar tegen de flow in. Als je niet zeker weet wat de stroom is en wat flow, speel dan een album van Metallica op vol volume en het antwoord zal zich aan je opdringen.

Als je deze technieken zo onregelmatig mogelijk beoefent, zul je na verloop van tijd het ongeduld ontwikkelen dat nodig is om op te bloeien in het Twitterversum. Uiteindelijk zal een oppervlakkige staat van mindlessness de opmaat zijn naar de tijdloze dimensie van verduistering, onwetendheid en totale bewusteloosheid.

Toch maar een training mindfulness?

Lijkt dit je allemaal toch niet zo aantrekkelijk? Dat kunnen wij ons voorstellen. Meld je dan nu aan voor een van de mindfulnesstrainingen van Bezielen en ga mindlessness te lijf. Kijk hier voor het actuele aanbod.

En als je je misschien afvroeg of mindlessness echt bestaat: jazeker, we hebben er dagelijks mee te kampen. Kijk hier voor meer informatie.

Bron: Huffington Post

Bekijk ons cursusaanbod

0 Reactie

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *